10 tévhit a céges Facebook-ról

2016. december 09. 06:51 - reklamfogo

faceboo.jpgKevesen vitatnák azt az állítást, hogy az elmúlt évek legnagyobb internetes durranása a Facebook létrejötte volt. Szerintem Zuckerberg sem gondolta, mekkora sikere lesz az általa kitalált közösségi oldalnak, illetve hogy milyen hasznot, (igen, dollárban kifejezhető anyagi hasznot), fog neki mindez hozni. Nem meglepő hát, hogy a Facebook-ot hamar felfedezték más vállalkozók is: ma már nem komoly cég az, amelyiknek nincs hivatalos Facebook oldala. Ám mielőtt magunk is olthatatlan vágyat éreznénk, hogy hozzájáruljunk Zuckerberg vagyonának növekedéséhez (persze saját céges bevételeink növelése mellett), nézzünk meg tíz népszerű tévhitet a vállalati Facebook oldalakról.

 

1. Mindenki ott van

A Facebook felhasználók száma világszerte nagyjából 1,8 milliárd fő, amely egy meglehetősen impresszív szám. Ha egy picit tovább kutakodunk, kiderül, hogy Európában „csak” nagyjából 320 millióan vannak. És Magyarországon? Nos, „mindössze” 5 millióan.

facebb.jpg

Természetesen ez még mindig több, mint amiről a cégünk valaha is álmodhat, ám ha még mélyebbre ásunk, kiderülhet, hogy a hazai felhasználók több mint kétharmada úgy gondolja, a közösségi oldal a számára inkább a szórakozást és a személyes kapcsolattartást szolgálja, semmint az információszerzést.

Szóval mielőtt úgy véljük, hogy cégünk a Facebook-on fogja kikovácsolni a szerencséjét, gondoljuk át a fentieket. Kétségkívül sokan vannak jelen az online térben, de korántsem mindenki. A közösségi médiát tudatosan pedig sokkal kevesebben használják, mint szeretnénk. Tanulság? Ne a Facebook-ra alapozzuk marketingstratégiánkat, de az FB legyen a stratégiánk része.

 

2. Sikeres céges Facebook oldalt nem lehet „házilag” létrehozni

faceebb.pngNyilvánvaló, hogy azok, akik abból élnek, hogy másoknak készítenek vállalati Facebook oldalakat, hangoztatni fogják, hogy senki ne próbálja meg ezt önmaga, bízza inkább a profira. Pedig ha az ember körülnéz hasonló oldalakon, meg fogja látni, melyek azok a kötelező elemek, amelyek mindenkinél jelen vannak, továbbá melyek azok az ötletek, amelyeket kedvelnek a látogatók.

Másrészt nem kell sajnálni az időt a kutatásra sem: rengeteg cikk ad remek ötleteket céges weboldalak vagy közösségi oldalak kialakításához. Sosem szégyen mástól tanulni, de lopni igen – tiszteljük meg azokat, akik inspiráltak, és kapcsoljuk oldalunkat az ő oldalaikhoz.

 

3. A Facebook csak egy újabb hirdetési felület

facebookad.jpgElső pillantásra csakugyan úgy tűnhet, a Facebook mindössze arra jó, hogy ott reklámokat, híreket vagy érdekességeket tegyünk közzé. Nyilvánvalóan erre is alkalmas, ám ha csak ennyit teszünk, akkor látogatottságunk talán megnő, ugyanakkor nem lesz belőle forintosítható hasznunk.

Annak érdekében, hogy valóban kihasználjuk az oldal nyújtotta lehetőségeket, aktivizálnunk kell az embereket, be kell vonnunk őket a történésekbe, és ott is kell tartanunk. Ennek legkezdetlegesebb módszerei, amelyek egyébként még ma is kiválóan működnek, a nyereményjátékok és a szóró-ajándékok. Természetesen ezeket az akciókat személyre kell szabnunk: használjuk a vállalatunk termékeit vagy legalább logóját és szlogenét. Ugyanakkor ezzel koránt sincs vége a lehetőségeknek: osszunk meg érdemi információkat; reagáljunk a kommentekre; mi magunk is fűzzünk megjegyzéseket a mindennapi eseményekhez és történésekhez; adjunk exkluzív kedvezményeket a követőinknek; szervezzünk különleges összejöveteleket… ez csak egy pár további ötlet.

 

4. A Facebook kiváltja a weboldalt

faceboook.jpgNos, nem. Való igaz, hogy a közösségi oldalak jelenleg a legtrendibbek, ám akárcsak a rockzene, a weboldal sem halott. A mai web programozási módszerek és vizualizációs technikák mellett a weboldalak körökkel leelőzik az egyszerű felépítésű közösségi platformokat, és ez még egy jó darabig így is marad. Arról nem is beszélve, hogy a weboldalak nagyságrendekkel több információt, képet, filmet, letölthető anyagot, illetve kapcsolat-felvételi lehetőséget kínálnak.

Egyébként a felmérések szerint a legfontosabb online marketingeszköz jelen pillanatban… az e-mail!

 

5. A céges Facebook-írás időpocsékolás

facebookwaste.jpgSokan úgy vélik, akkora a zaj az interneten, azaz olyan sok az oldal, a blog, a kép és a videó, hogy teljesen felesleges egy újabbat létrehozni. Ezzel szemben a vállalati Facebook oldal kihagyhatatlan lehetőséget ad arra, hogy befolyásoljuk a cégünkről vagy termékeinkről kialakuló véleményt, illetve nyilvánosságra hozzunk értékes információkat. Tökéletes platform arra is, hogy bővebben válaszoljunk egy-egy vásárlói kérdésre, igényre vagy panaszra.

Az igaz, hogy ha belekezdünk, folyamatosan foglalkozni kell vele: semmi sem kiábrándítóbb, mint ha a legutóbbi bejegyzés három hónappal ezelőtti, és a kommentekben feltett kérdésekre senki sem reagál.

 

6. A közösségi média át fogja venni a hagyományos emberi kapcsolatok funkcióját

facepersonal.jpgNyilvánvaló, hogy a világunk gyökeresen megváltozott a digitális korban, és az is kétségtelen, hogy az emberek aktívan használják a közösségi oldalakat. Ám ezek az emberek, köztük az ügyfelek, vásárlók, partnerek, továbbra is vágynak a személyes kapcsolattartásra. Menjünk és találkozzunk velük, ám használjuk az online platformokat ennek a személyes kapcsolattartásnak az ügyes megszervezéséhez és menedzseléséhez!

 

7. Minden közösségi oldalon egyszerre jelen kell lenni

facebooksokasag.pngAmikor valaki nem tudja, mit is kellene tennie, egyszerre akar csinálni mindent. Ez ritkán válik be, arról nem is beszélve, hogy rettenetesen szétforgácsolódik az erőfeszítésünk, ha nem összpontosítjuk.

Magyarországon a Facebook felhasználóinak számát meg sem közelíti a többi közösségi oldal (LinkedIn, Twitter, Instagram, Pinterest, Google+) látogatóinak száma. Még akkor is csak alulról karcolja, ha összeadjuk őket.

Ebből szinte magától adódik, hogy a Facebook-on érdemes ott lenni, akkor is, ha máshol nem. Ugyanakkor lényeges az is, hogy hol vannak jelen azok, akik számunkra fontosak? Szánjunk rá időt, hogy tanulmányozzuk a hozzánk hasonló cégek közösségi média jelenlétét, és az azokon folyó üzenetváltásokat, mielőtt kiválasztjuk, mi hol szeretnénk megjelenni.

 

8. Ha nem tetszik egy komment, egyszerűen kitörlöm

facebdelete.jpgValaki egy nem túl hízelgő megjegyzést fűzött a cégünkhöz, termékünkhöz vagy eseményünkhöz? Csábítónak tűnik egyszerűen kitörölni a bejegyzést vagy akár végleg kitiltani a komment szerzőjét. Ám ez a legritkább esetben vezet jóra: várható, hogy a következő bejegyzés éppen arról fog szólni, hogyan bánunk (el) a kritikus véleményekkel.

Törlés helyett inkább vegyünk egy nagy levegőt és vállaljuk fel a konfrontációt. Kezdeményezzünk tiszteletteljes párbeszédet, esetleg ajánljunk fel másik csatornát (e-mail, telefon) a további megbeszéléshez, de úgy is dönthetünk, egyszerűen figyelmen kívül hagyjuk, és nem reagálunk. Csak akkor töröljünk egy kommentet, ha feleslegesen provokáló, sértő vagy vulgáris.

 

9. A cégem megfelelően működik, nincs szükségünk Facebook jelenlétre

facebook_no.jpgEzt általában azok a cégvezetők hangoztatják, akik nem ismerik a közösségi oldalakat vagy nem tudják megfelelően használni. Számukra sincs azonban veszve minden: megbízhatnak vele valakit, aki ért hozzá. Akár a cégen belül is.

Az emberek ma sok időt töltenek a Facebook-on (napi átlagban majdnem másfél órát), egyszerűen nem lehet nem figyelni arra, miről beszélnek, mit szeretnek, mire kíváncsiak és mit nem kedvelnek. A Facebook remek eszköz arra, hogy cégünket egy kicsit mélyebben, és egyben egy kicsit kötetlenebbül bemutassuk, illetve megtudjuk, mi érdekli az ügyfeleinket, vevőinket és felhasználóinkat.

 

10. A sok „lájk” sok pénzt jelent

likes.jpgTévedés azt hinni, hogy a sok „lájk” egyenlő lenne a nagyobb üzleti haszonnal. Az emberek sok mindent kedvelnek (a statisztika szerint a felhasználók kétharmada rendszeresen lájkol mindenfélét), sőt még meg is oszthatnak bejegyzéseket, ám valójában nem áll szándékukban vásárolni, vagy élni valamilyen felkínált lehetőséggel. Sokkal jobb, ha a közösségi oldalunk sikerességét vagy hasznát más módon mérjük: például a weboldalunkra átmenő forgalommal, a követőink interaktivitásával, vagy egy-egy konkrét akció eredményességével.

 

 

Adatforrások:

MTE, 2016. február

RG Stúdió, 2016. március

Internet World Stats 2016. június

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://reklamfogas.blog.hu/api/trackback/id/tr812029073

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dzsontra Volta 2016.12.11. 06:40:31

Szupi, ennyire részletesen még senki sem szedte össze a facebookkal kapcsolatos sztereotípiákat :)

reklamfogo 2016.12.13. 13:20:41

@Dzsontra Volta: Köszi. És örülök, ha akár egyvalaki is hasznát veszi.
süti beállítások módosítása