Ezzel befürödtek

2017. április 28. 15:15 - reklamfogo

uszovb2017.jpgMa került a szemem elé a budapesti úszó világbajnokság hirdetése. Mit is mondhatnék? Meglátni és megszeretni csak egy pillanat műve volt, ezért kerül máris étlapra ez a gyöngyszem. Itt most eltekintenék minden egyéb felhangtól és csak annyit állapítanék meg (mint tény), hogy a vb költségvetése egy céges, arany American Express kártyát is komolytalanná tesz, egyszóval tengernyi pénz van rá (hogy stílszerű legyek). Elvileg tehát semmi akadálya nem volt, hogy a promócióba is belepumpáljanak némi forintot, és valami durván kreatív, "nesze, világ, tanulj!" stílusban megalkotott hirdetést tegyenek le az asztalra. De ez sajnos nem sikerült...

Budapesti úszóvilágbajnokság = Budapest + egy úszó világbajnok. Ennyi a képlet. Legalábbis ennek a hirdetésnek az ötletgazdája szerint. Pedig azért ennél már kicsit előrébb tart a világ. Természetesen lehet, hogy ez a koncepció csak egy a tucatnyiból és a többi ezerszer jobb, és majd azok is hamarosan megjelennek. Akkor is blama egy ilyennel a publikum elé állni, ráadásul elsőként. 

"Water. Wonder. Welcome.", azaz "Víz. Csoda. Isten hozott." Frenetikus. Ezt vagy sokan találták ki nagyon rövid idő alatt, vagy egy ember hosszas töprengés után. De persze a szövegnél nagyobbat üt a kép: térdig a Dunában álló Godzilla méretű Katinka... legalább ő vagy a férje szólhatott volna, hogy ezt talán nem kellene. Vagy legalábbis nem így.

Szólj hozzá!

Tejesen jó

2017. április 26. 07:18 - reklamfogo

Nem kellett sokat várni a nagy visszhangot keltett Fluimucil Ábel reklám első ügyes adaptációjára: a TEVA gyógyszergyár okosan (vagy legalábbis okosabban) nyúlt a fülbemászó "De miért?" szlogenhez.

Mindenképpen könnyedebb és ötletesebb, mint a korábbi Mill&Joy tabletta reklám, minden esélye megvan, hogy ebből is mém legyen idővel. Különösen vidám az alpesi kosztumös hölgyekkel feldobott sajtbaharapós képsor, háttérben a minden baj forrását jelképező tehénnel. Hogy pont a sajthoz miért kellettek lányok, azt még nem sikerült megfejtenem, ám azért nincsenek álmatlan éjszakáim. Sokáig egyébként az sem esett le, hogy az utolsó képkockákon emberünk egy tej tavon lebeg, és szívószállal elégti ki tejes vágyait, furcsállottam is a pózt első pillantásra.

Mit mondhatnék? Ha szükségem lenne (vagy lesz) ilyen jellegű készítményre, biztos ilyet vennék, mivel humoros, lényegretörő, ráadásul az üzenet mindenféle tudományos sallang nélkül lett megfogalmazva. (Még belsőnézetes rajzfilemet sem látunk!) Ifjú szereplőnk éppen az idegesítő tépelődés határát át nem lépve hozza a figurát..., még egy "miért" és már hajtépés következne.

Szólj hozzá!

Holdolaj

2017. április 24. 06:55 - reklamfogo

lestoil1968.jpgEvezzünk békésebb vizekre és villantsunk fel egy hirdetést a múltból, egészen pontosan 1968-ból. Adok pár másodpercet, hogy szemügyre vegyétek a képet, és átadjátok magatokat az értetlenség, a meghökkenés, illetve az "ez miez?" érzésnek. Mert a kép magáért beszél. Vagy nem...

1968-ban valaki azt a feladatot kapta egy marketing-megbeszélésen, hogy alkosson egy jövőbe mutató reklámot, amely a Lestoil-ban rejlő fantasztikus perspektívát jeleníti meg. Emberünknek a sci-fi szó ugrott be, ám ettől nem szállt el mondjuk a nyolclábú marslakókig, hanem csak a Holdig. (Mivel akkoriban belengették a holdutazást, adva volt az ötlet - gondolom.) Nosza, öltöztessünk űrruhába egy modellt, és lássuk el valami prófétikus szöveggel. Azt ugyan nem értem, hogy ha a hölgy tényleg ilyen védőruhát visel, akkor a kezén miért nincs kesztyű, de nem kell okoskodni... Így azonban egy picit olybá tűnik a szitu, hogy nem is szkafanderszerűség van rajta, hanem csak védőfelszerelés a nagy takarításhoz.

Mivel a Lestoil, nevére rácáfolva, takarítószer. "Women of the future will make the Moon a cleaner place to live", azaz "A jövő asszonyai a Holdat egy tisztább hellyé fogják tenni az élethez" mondja nagyjából a szlogen. Az apróbetűs szöveg megelégszik egy ház belsejével, bár lehet, hogy az a ház a Holdon van (lesz).

 

Szólj hozzá!

Mi, ti, ők... és a Lajos

2017. április 20. 07:12 - reklamfogo

Nyilvánvalóan még élénken él bennünk a közelmúltban dúlt plakátkampány, ahol majdnem mindenki azon fanyalgott vagy élcelődött, hogy kékbe borult az ország. Nem sok idő telt el, ám egy újabb politikai szereplő, a Jobbik, érezte úgy, hogy átvéve a kormány harcmodorát, a minőség helyett a mennyiségre helyezi a hangsúlyt, és habár kisebb arányban, de teleplakátolta az országot. Úgy tűnik, a "túltolás" ragadós.

tiok1.jpg

Amikor először találkoztam velük, nem igazán éreztem úgy, hogy említenem kellene ezeket a plakátokat, pusztán az fogalmazódott meg bennem, hogy a szlogen ugyan kormánystílusban faék egyszerűségű és ütős, ugyanakkor hasonlóan ostobácska. "Ti dolgoztok." mondja az első mondat, ami így azt sugallja, hogy a plakát szerzői nem tartoznak bele ebbe a csoportba, értsd ők sem dolgoznak. "Ők lopnak." így a második mondat, amely szintén fura. Ha ez vélemény, akkor rendben van, ha viszont bizonyosság, akkor pedig már a bíróságon kellene toporogni a feljelentésekkel. Szerény véleményem szerint a "Mi dolgozunk, ők gazdagodnak" szlogen frappánsabb lett volna.

Pár napja azonban érdekes fordulat állt be, harcba szálltak a kormányoldal katonái is, és ügyes(nek szánt) kiegészítéssel látták el a plakátokat.

tiok2.jpg

Nos, mindenképpen emelem kalapom az intellektuális riposzt kapcsán, kár, hogy sokaknak nem mond semmit, mivel nem érdeklődnek annyira a közélet iránt, hogy értenék a célzást. Az elegancia azonban ezzel ki is merült, hiszen a stratégia már visszatér a megszokott kerékvágásba: nem az üzenetet cáfolom, hanem az üzenet kimondóját próbálom lejáratni. 

Ugyanakkor egy izgalmas időszak bontja szárnyát, várom a további utcai összecsapásokat... kizárólag plakátokon!

18 komment

Elfújta a... rágó

2017. április 18. 07:13 - reklamfogo

Íme a bizonyíték, hogy lehetséges ötletes és kreatív rágógumi-reklámot készíteni! Ezzel nem azt állítom, hogy ez a reklámfilm lenne az ultimate top rágógumi hirdetés, de azt igen, hogy újszerűen nyúltak a témához, és leszakadtak a fehér fogak, laza csávók, kalóriatudatos nők, illetve az üde lehellet sztereotípiákról.

Mondjuk érdekes az alapkoncepció, mégis ki küldene egy rágós lehelletet kedvesének, ám éppen itt van a reklámfilm ereje: a hagyományos vonallal való szakítás. Persze szerintem egy picit túltolták a biciklit, és azt a 18 G-s gyorsulás arckifejezést, illetve a jéggé fagyott arcot, egy hangyányit visszafoghatták volna... amolyan szerelmesen édes fokra. A papagáj maradhat...

A szlogen "A fresh air explosion", azaz "Friss levegő robbanás" szintén sántít egy lehelletnyit, ám megértem, hogy nem akarták a nő fejét lerobbantani és megmaradtak a fagyasztásnál. Ha így nézzük, nemhogy nem tolták túl, de korrekt önmérsékletet tanúsítottak. Akárhogy is, ne rágódjunk rajta, csak élvezzük a friss szellőt!

 

Szólj hozzá!

Húsvéti blődli

2017. április 15. 07:37 - reklamfogo

kinderboy.jpgKellemes Húsvétot kivánok ezzel a teljességgel bizarr Kinder nyúl reklámmal, remélem a kisfiúnak nem tört el semmije és nem szerzett maradandó károsodást a felvétel közben. Egyébként egyet kell értenem egy korábbi kommentelővel, Duplaxiii-val, ez már tényleg a reklámszakma legalja lehet, amikor a Ferrero egy ilyen hirdetéssel rukkol elő Húsvétra.

"Nyuszi ül a fűben" mondja a szlogen, holott senki nem ül sehol, legkevésbé a nyuszi. Az egész plakát úgy készülhetett, hogy reggel valakinek eszébe jutott, hogy még nincs meg az ezévi Kinder húsvéti reklám, nosza kiszaladtak az iroda előtti gyepre, ahol egy kolléga gyorsan berendelt kisfiát hanyattlökték és a kezébe (tojtak) toltak egy nyuszis terméket. Aztán az agytröszt kitalálta, hogy gyerekarchoz gyerekdal dukál, és kész is volt a produktum. 12 perc. Photoshoppal együtt.

A kókuszgólyóba bele tudnak tenni nagy lamúrt, romantikus tájakat és szívszaggató kommentárt, de egy nyuszis kölök érje be ezzel a blődséggel? Talán jobban jártak volna, ha nem is kampányolnak az idén. Lehet észre sem vettük volna a hiányát...

Szólj hozzá!

A csúnya valóság

2017. április 12. 06:48 - reklamfogo

Oskar T. Brand szétszedett (szó szerint) két népszerű divatmagazint, és megvizsgálta, mi is van bennük. Sokkoló megállapításokra jutott, ezért csak erős idegzetűeknek ajánlott a most következő poszt, amely röviden összefoglalja ezeket a meglepőeredményeket.

fashionmagazine2_1.jpg
Oskar maga elé vett egy ELLE és egy Cosmopolitan magazint, majd egyszerűen kitépte belőlük azokat az oldalakat, amelyek reklámokat vagy fizetett cikkeket (infomercial) tartalmaztak. Az ELLE 426 oldala közül 364 oldal, vagyis a magazin 85%-a volt reklám; a Cosmopolitan 244 oldala közül pedig 158 oldal, a lap 65%-a volt hirdetés. Tulajdonképpen nem is divatmagazin veszünk, hanem termékkatalógusokat - mondja Oskar.

fashionmagazine7.jpg

A magazinokban látható modellek tulajdonképpen nem is léteznek a valóságban - folytatja. A H&M például nemrég ismerte el, hogy számítógépes grafikai programokkal megalkotott vagy manipulált modell fotókat használt a hirdetéseiben. Ez természetesen nem csak a női, hanem a férfi modellekre is igaz. Egyébként a fotókon szereplő modellek átlagéletkora 21 év, dacára annak, hogy ezeket a lapokat 1/3-ad részben 40 év fölötti nők forgatják (40+ nő egyátalán nem szerepel az ilyen lapokban). A modellek nagyjából 18 centiméterrel magasabbak, illetve a testsúlyuk 25%-al kevesebb, mint egy átlagos nőnek, és sokuk orvosi értelemben az anorexiás kategóriába tartozik. Ez azért is érdekes, mert a Vogue magazin saját felmérése szerint, amelyben 1200 férfi véleményét kérték ki, kiderült, hogy a pasik nem találják vonzónak a vékony (vagyis az átlagos testsúly alatti) modelleket!

fashionmagazine6.jpg

Ugyancsak gondot okoz Oskar szerint, hogy ezek a magazinok már a gyermekeket is célba vették. Egy felmérés szerint a mai kislányok már hat éves korukban elkezdenek aggódni a súlyuk és az alkatuk miatt, és ezeknek a gyerekeknek a 80%-a felnőttként is elégedetlen lesz a testével. Amikor Európában és Amerikában úgy 50 millió nő szenved valamilyen táplálkozási betegségben - köztük modellek is - talán nem a legjobb üzenet az, ami a divatlapokból jön.

fashionmagazine8.jpg

Az ilyen divatlapok évtizedek óta a következő (reklám)üzeneteket sugallják a nőknek: Nem vagy elég jó!; Valami nem stimmel veled; Tulajdonképpen semmi sem stimmel veled; Nem vagy elég csinos; Ő csinosabb! AZ ilyen reklámok célja, hogy megmutassák, TE tökéletlen vagy és nem vagy megfelelő. A nők 70%-a a divatlap olvasása utáni 3. percben már feszeng és frusztrált. A címlapok fő üzenetei a pénz, a szépség, a szex, a diéta és a vásárlás.

Köszönjük, Oskar!

 

Forrás: oskartbrand.com

18 komment
Címkék: Divat Sajtó Ezmegaz

Eldobom az agyam

2017. április 10. 07:07 - reklamfogo

vanishbrain.jpgEgy ideje már megvan ez a Vanish reklám, sokáig barátkoztam vele, de nem sikerült érdemi kapcsolatot kialakítanunk egymással, mert nem beszélünk egy nyelvet. Amint az a blogból látható, sokféle hirdetéssel találkoztam már, ám ez mindenképpen kifogott rajtam. Mit akar ez jelenteni? Mit akar ez üzenni? Akar egyátalán valamit közölni vagy csak bosszant?

"No stain can resist", azaz "Egyetlen folt sem tud ellenállni", mondja a szlogen, amely teljesen érthető egy folteltávolító reklám esetében. Még azt is el tudom fogadni, hogy ezeket az ellent állni nem tudó foltokat kicsi zöld emberkék jelentik, amelyek menekülnek a hófehér ingről. De miként dekódoljam a rózsaszín agyat, ami felé futnak? Ez talán a Vanish intelligenciája? (Miért, ha van intelligens mosógép, akkor intelligens folteltávolító is lehet, nem?) 

Vannak még elképzeléseim, ám ez a rózsaszín agy nem lehet más, mint a marketingcsapat vezetőjének agya, ami sajnos nem a fejében foglal helyet, hanem a (zsebében) asztalon, és ezért nem vette észre, mekkora ostobaság ez a reklám. 

Szólj hozzá!

Helytelen helyek

2017. április 07. 06:52 - reklamfogo

Van úgy, hogy a reklámtervezők legjobb igyekezete ellenére is becsúszik valami apró bibi - amikor a gonsodan megtervezett hirdetések a sors fintora folytán nem megfelelő helyekre kerülnek, vagy "rossz társaságba" keverednek. Ebből mutatnék be most pár példát:

Az első képen egy szomorú lány tartja bőrrákban elhunyt testvére arcképét, aki a túlzásba vitt napozás miatt hunyt el. Mellette egy "Hoppá!" feliratú hirdetés ajánl orvosságot a hajfestés hibáira. A másik két poszter a táplálkozással van kapcsolatban: míg az egyik a gyermekkori elhízás veszélyeire figyelmeztet, addig az alatta lévő épp egy gyorsétterem-láncot reklámoz. Jézus és a macska nem szorul magyarázatra, azt hiszem.

A gyermeküket halálra éheztető szülőkről szóló cikk mellé bekerült egy fogyókúrás reklám, az "I can make you thin" szlogennel, ami annyit tesz: "Vékonnyá tudlak tenni". Hoppá! A következő plakát a munkahelyi balesetek megelőzésére koncentrál, "Where's daddy?", azaz "Hol van apa?" felirattal. Nyilván komoly baleset érte, de egy közeli plakát egy másik alternatívát ajánl: "Gentlemen's Club" - azaz "Férfi Klub", a kép alapján nem lehet kétségünk afelől, hogy milyen szórakozóhelyről van szó.

Ha már elindultunk ebbe az irányba, akkor értékelhetjük a "répa hölggyel" vagy a "hölgy répával" című kompozíciót is. "Got a giant thirst?" kérdezi a répa, vagyis "Hatalmas szomjad van?" Inkább éhségnek nevezném, de így is áthallásos. Danielle Smith is pórul járt a busszal, de ez legalább vicces. Különösen, hogy a hölgy Vadrózsa (Wildrose). Végül egy haláli poén: a Walking Dead plakátja egy temetkezési vállalkozás mellett kegyetlen tréfa.

Persze nem kell messzi fördre utazni ehhez, nálunk is akadt már erre példa.

6 komment

Így (jobban) szeretném

2017. április 05. 07:07 - reklamfogo

Szeretném azt hinni, hogy van ehhez a kreatívhoz valami közöm, de természetesen nem táplálok ilyen hiú reményeket. Akárhogy is, ez a plakát olyan, mintha majdnem szóról-szóra figyelembe vették volna egy korábbi kifakadásomat. Kivéve a szlogent, mert az nagyon tetszhet a megrendelőnek.

mpl3ezer.jpg

Köszönöm, még ha nem is a posztom volt a háttérben. Vagy de?

Szólj hozzá!