Botrányfricska

2018. szeptember 12. 06:55 - reklamfogo

Ritka eset, ezért ragadjuk mindjárt a tök...tövénél: a legújabb Nike reklámkampány óriási botrányhullámokat ver a tengerentúlon, megtöltve az internet zegét és zugát. De miről is van szó? Aki emlékszik még rá, 2016-ban számos rendőri túlkapás történt Amerikában feketebőrű gyanúsítottak ellen. Ennek következményeképpen egyes fekete sportolók, a meccsek előtti himnusz közben, féltérdre ereszkedtek, sokakból nem kis felháborodást kiváltva ezzel (köztük Trump elnökből), ugyanakkor rengetegen inkább elismerésüknek adtak hangot a bátor cselekedet miatt.

Ennek a féltérdre ereszkedős állásfoglalásnak (képzavar) az első kinyilvánítója egy amerikaifoci játékos, Colin Kaepernick, volt. Kaepernick szerződése 2017-ben lejárt, és azóta sem tudott más csapatnál elhelyezkedni, jelenleg épp perben áll a nemzeti ligával emiatt. Erre a Nike pont őt kérte fel új kampányarcának, ráadásul egy elég provokatív szlogennel: "Believe in something. Even if it means sacrificing everything.", azaz "Higyj valamiben. Még akkor is, ha ezzel mindent feláldozol."

kaepernicktwitter.jpg

A megjelenő plakátokra (és reklámvideóra) szélsőséges reakciók érkeztek: volt, aki élő adásban égette el Nike cipőjét, mások bojkottra szólítottak fel, míg megint mások közölték, hogy mostantól csak Nike márkát fognak viselni, és egyébként is respekt a cég bátor kiállásáért. 

Talán felénk furcsának hat, de az USÁ-ban nem ritka egyes nagyvállalatok nyílt politikai állásfoglalása, akár az éppen regnáló kormányzat ellenében is. Trump elnök rögtön ellenséges Twitter üzenetben reagált a kampányfogásra, ám ennek ellenére a vállaltot semmilyen retorzió nem fogja érni az establishment részéről.

Akármit is véljünk a Nike húzásáról, azt el kell ismerni, hogy merész tett volt, amely pillanatnyilag sikeresnek tűnik a cég szempontjából, hiszen a kampány elsődleges hozadékaként a Nike 31 százalékos eladásnövekedést produkált. És írt egy új lapot a reklámtörténelem-könyvbe.

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://reklamfogas.blog.hu/api/trackback/id/tr6814235157

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ComLo 2018.09.12. 18:53:22

Szép gesztus, de merésznek cseppet sem nevezném. Nyilván előre ki volt elemezve, végig volt gondolva, hogy milyen hatást fog kiváltani, hogy Trump nekik fog ugrani, hogy szélsőséges reakciókat fog kiváltani. Előre lehetett tudni, hogy a reklám célcsoportjában (fiatal, értelmiségi, városi, letinó illetve fekete közösségekben), nagy tetszést fog aratni, a konzervatív, öregedő, vidékiek körében, pedig ellenérzéseket fog kiváltani. Csak míg az elöbbi kategóriába tartozó sneaker-head mondjuk akár havonta vesz 1-1, gyakran extra drága, egyedi cipőt, addig az utóbbi kategória, mondjuk évente 1-et.

berne 2018.09.12. 19:47:39

És ettől a "merész" tettől illetve a féltérdre ereszkedéstől hány feketének lett jobb az élete?