A termékmegjelenítés

2024. július 08. 14:32 - reklamfogo

Bizonyára sokan találkoztak már azzal a figyelmeztetéssel egyes TV műsorok elején, hogy "a műsor termékmegjelenítést tartalmaz". Ilyenkor arról van szó, hogy az adott programban megjelenik valamilyen ismert (vagy kevéssé ismert) márka neve, logója vagy maga a termék. Íme egy példa, amikor egy mozifilmben jelenik meg egyből két termék is.

prodplace.jpg

Látható egy Coca Cola üdítő és egy Stella Artois sör a két színész előtti asztalon, ilyen a tipikus termékmegjelenítés. De vajon jó-e ez vagy kell-e ez nekünk?

Nos, egyfelől miért is lenne baj, ha ismert márkák vagy termékek bukkannak fel filmekben, hiszen - amennyiben a film napjainkban játszódik, természetesen - nyilván a karakterek ugyanazokat a márkákat használják vagy fogyasszák, mint a nézők. Ezzel életszerűbb lesz a műsor, a néző közelebb érezheti magát a történethez és a szereplőkhőz. Ugyanakkor ez reklám is, hiszen ha egy felkapott film vagy egy híres színész egy bizonyos terméket használ vagy fogyaszt, azzal befolyásolhatja a nézőket, hogy ők maguk is ezt tegyék, ami pedig anyagi haszonnal jár az adott gyártónak - aki a termékmegjelenítést nem kérte, azaz nem fizetett érte. És akkor ki dönti el, hogy a főszreplő Coca Colát vagy Pepsit iszik? Vagy Nike vagy Adidas cipőt visel? (Egyébként félreértés ne essék, a termékmegjelenítésért keményen fizetni kell, az nincs szívességből.)

Éppen ezért a termékmegjelenítés a műsorokban és filmekben egy szabályozott terület, például csak olyasmit lehet elhelyezni, ami az adott műsorban vagy filmben logikusan, etikusan és indokoltan megjelenhet. A fenti példa egy helyes megoldás, de nem lehet a történetet direkt úgy csavarni, hogy az adott termék megjelenhessen benne. Ezen felül nem lehet gyermekeknek szánt programokban, vallási vagy híradó jellegű műsorokban, és természetesen nem lehet káros szenvedélyt népszerűsíteni (pl. dohánytermékek). Ugyancsak nem lehet semmilyen véleményt vagy megjegyzést fűzni a termékhez, azaz a színész nem dícsérheti vagy szidhatja. A jó termékmegjelenítés nem tolakodó és integrálható a jelenetbe, azaz nem vonja el a figyelmet magától a műsortól. 

Mint annyi minden mást a világban, és a reklámszakmában, a termékelhelyezést is lehet ésszel, stílusosan és ötletesen csinálni, meg persze túltolni is. Egyes platfomokon kötelező is jelezni, ha a műsor fizetett termékmegjelenítést tartalmaz, akárcsak a TV-ben, így a néző eldöntheti, mennyire engedi magát befolyásolni az adott márka által. 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://reklamfogas.blog.hu/api/trackback/id/tr218442809

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása