Mint macska a friss tejszínhabot, úgy kerülgettem eddig egy érdekes (és számomra kedves) téma felhozatalát, de most elérkezett ennek is az ideje. Nem mélyülök el a részletekben, csak amolyan ízelítőt adok belőle: ez a szupermarket lélektan. Nos, igen, már találkoztunk a Gruen-transzferrel és az IKEA módszerrel is, szóval nem vagyunk szűzek ebben a témában, amely tulajdonképpen arról szól, hogy miként lehet egy üzletet úgy kialakítani, hogy a vásárló többet vegyen, mint tervezett, illetve hogyan lehet a vásárlás kellemes érzését összekapcsolni a növekvő bevételekkel.
Kezdjük néhány általános megfigyeléssel, miszerint például a vásárlók 73 százaléka elsősorban az üzletben dönti el, mit is fog megvásárolni és csak a fennmaradó 27 százalék tervez konkrétan előre, attól nem eltérve. Persze ez nem azt jelenti, hogy az emberek majd háromnegyede ötlet nélkül menne vásárolni, csak azt, hogy rájuk erőteljesebben hatnak az üzlet apró trükkjei, amelyekkel további termékek megvételére csábítják őket. Van egy olyan jelenség, hogy impulzusvásárlás. Ez azt jelenti, hogy a vásárló ugyan nem tervezte egy adott termék megvételét, ám az üzletben járva és a terméket megpillantva, ott helyben kialakul benne egy vágy a vásárlásra. A kutatások szerint az ilyen impulzusvásárlások száma 40-60 százalék között mozog. Végül a szakemberek azt is megfigyelték, hogy a lágy, fókuszált fény 30 százalékkal növeli az eladásokat - elsősorban a zöldség-gyümölcs részlegen.
Mennyire vagyunk vajon befolyásolhatóak és mennyire vagyunk határozottak? Az érzékszerveinken keresztül beérkező összes információ 80 százaléka a szemünkön keresztül érkezik hozzánk. Ezért rendkívül fontos -már az üzlet szempontjából- hogy valamilyen vizuális elemmel ragadjanak meg bennünket. Gondolom mindenki fel tudja idézni, mennyi szín, forma, felirat, tábla, érdekes elhelyezés látható egy-egy nagyobb üzletben. Nem véletlen. Az is kiderült a kutatásokban, hogy általában másfél perc alatt hozunk döntést arra vonatkozólag, hogy valamit (amit nem terveztünk) megvásárolunk-e vagy sem.
Ha már a fényekről is volt szó, nézzük a színeket, mivel azoknak is jelentése van. A sárga étvágyat gerjeszt, úgyhogy jól használható a pékárunál és az édességeknél. A zöld a frissesség érzetét kelti, nyilván hasznos a zöldség és gyümölcs részlegnél. A kék bizalmat ébreszt: műszaki osztály, autófelszerelés, háztartási gépek esetében nagyon jól jön. Végül a piros szín a figyelemfelkeltésre szolgál, ez bárhol alkalmazható.
Ha megnézzük az egyes sorok alaprajzát, azt tapasztalhatjuk, hogy a sorok végein nagyobb eséllyel veszik észre a termékeket a vásárlók, mint a sorok közepe felé haladva. A sor elején még figyelünk, illetve általában ott vannak az akciós termékek, míg befelé haladva egyre lanyhul az éberség. Az is előfordul, hogy éppen emiatt, az üzlet a gyakran keresett termékeket a sor közepére helyezi el, hiszen a vásárló úgyis bemegy érte, és eközben olyan termékek mellett is elhalad (és persze látja őket), amelyeket egyébként meg se nézne.
Ha az egyes sorokon belül a polcok elrendezését nézzük, ott is furcsa dolgokat tudhatunk meg. Az üzletek a felső polcokra helyezik a különleges, jobb minőségű és drágább termékeket - talán mert az ilyesmit vásárlók felemelt fejjel közlekednek. (Nem, nem ez az oka.) Szemmagasságba kerülnek az ismert márkák és termékek, amelyek általában nagy forgalmat generálnak és sokan keresik őket. Végül a polcok aljára kerülnek az olcsóbb, saját márkás, illetve a nagy kiszerelésben árusított termékek. Mielőtt úgy gondolnánk, ezek nyilván silányabbak, jegyezzük meg, hogy általában ezek a termékek jelentik a legjobb ár-érték arányt!
Ha már az üzlet alaprajzáról is szóltunk, akkor egy fucsa jelenség, hogy azok a vásárlók, akik az üzlet jobb oldali bejáratán mennek be, átlagosan 500 forinttal többet költenek vásárlásaik során, mint azok, akik a bal oldalon lépnek be. Hogy miért? Ki tudja.
Szóval legközelebb, ha vásárolni megyünk, figyeljünk magunkra... legalábbis ha gyakran költünk el több pénzt, mint szerettük volna, vagy sokszor veszünk olyan termékeket, amelyeket igazából nem is akartunk és nincs is rá szükségünk. Talán ha ismerjük az üzlet eme pici trükkjeit, elejét vehetjük ezeknek a kellemetenségeknek. De aki elégedett a vásárlási szokásaival, az bátran adja át magát az élvezetnek!