Jó reklámot készíteni nem könnyű, ennek bizonyítékát sajnos nap mint nap láthatjuk mindenfelé. Időről-időre én is szoktam egyszerű javaslatokat tenni a magam egyszerű módján, most is egy ilyen következik, a teljesség igénye nélkül... de ingyen. Ezúttal a hirdetések vizuális elemeinek elrendezéséről lesz röviden szó, külföldiül a layout-ról.
A vizuális elrendezés ugyanis gyakran legalább annyira fontos, mint maga az üzenet, különösen akkor, ha a hirdetésünkön nem is szerepel szöveg. Lehet ugyanis akármilyen ütős a szlogenünk vagy mondanivalónk, ha ezt nem sikerül a többi grafikai elemmel harmonikusan elrendezni, mehet a kukába az egész. A jó elrendezés segít az üzenet közvetítésében: felhívja a figyelmet, odavonzza a tekintetet és meg is tartja. Ha azonban "túltoljuk", akkor ennek akár az ellenkezője is megtörténhet, és senki nem fogja elolvasni a hirdetésünket.
Talán a legszembetűnőbb elemek a színek és a formák. Természetesen az ízlések változatosak, kinek a pap, kinek a papné, de vannak bizonyos általánosságok. A férfiak például jobban kedvelik a sötétebb színeket és az egyszerűbb formákat, míg a nők inkább a világosabb színeket, illetve kerek, hullámos alakzatokat részesítik előnyben. Íme egy tipikus nőknek, illetve férfiaknak szánt reklám:
Gyakori, és közhelyes tanács, hogy lehetőleg szerepeltessünk embereket a reklámokon, mivel az emberek jelenléte empátiát ébreszt a nézőkben. Az is közhely, hogy a szereplők legyenek jóképűek/csinosak és ápoltak. A tapasztalat és a kutatások is azt mutatják, hogy a legbiztosabb a csinos nő szerepeltetése: a nők könnyen azonosulnak egy csinos nővel, mivel magukat képzelik a modell helyébe; míg a férfiak érthető módon kedvelik a szemrevaló hölgyeket. Pláne, ha szexis beállításban szerepelnek. Akárcsak a fenti két reklámképen.
Természetesen sokféleképpen lehet embereket mutatni a hirdetéseken, de azért két dolgot érdemes szem előtt tartani: a legpozitívabb hatást azzal válthatjuk ki, ha a szereplők egyenesen a néző szemébe néznek, illtve csak azért, mert elhelyezünk egy jóképű/csinos modellt, még nem lesz a reklámunk automatikusan jó. Íme:
Végül az egyik legalábecsültebb terület a layout témájában a szöveg elhelyezése, illetve a betűtipus. Íme pár elrettentő példa:
Mint látható, a kreatív betűttipusok ugyan látványosak, de kevéssé olvashatóak. Ugyancsak aranyszabály, hogy a feliratok bal oldalon felül kezdődjenek és aztán az óramuató járásával megegyezően legyenek elhelyzve, mivel ez a "alapbeállítás" az emberek olvasási rutinjában.