Nagy Októberi Reklámfelmérés

2016. november 15. 06:57 - reklamfogo

bakerolls.jpgSzeretnéd tudni, melyik reklám ment a legtöbbet a két legnagyobb kereskedelmi adón? Szerinted a kozmetikai vagy az élelmiszer reklámok voltak többen? Ki volt a legtöbbet hirdető vállalat? És milyen típusú reklámokkal próbáltak meggyőzni minket a cégek: érveltek vagy megpróbáltak az érzelmeinkre hatni? Ezekre a kérdésekre próbálok választ adni az RTL Klub és a TV2 2016. október 25-31. közötti, esti fő műsoridőben (este 6 és 10 óra között) adott reklámjainak elemzésével. Jó étvágyat!

  

block_2.jpeg

Az egy héten át tartó reklámfigyelés során összesen 385 darab reklámot csíptem el (természetesen ennél több volt az említett időszakban, én csak az egyes műsorok közötti reklámfilmeket gyűjtöttem, a műsorközieket nem). A 385 reklám között nyilvánvalóan számos ismétlődő is volt, tulajdonképpen 178 darab különböző hirdetés ment le a két tévéadón. Ezt a reklámmennyisséget 116 hirdető hozta létre.

 

block_3.jpeg
Ha már a reklámok számánál és a hirdetőknél tartunk, a legtöbb egyéni reklámot a Teva gyógyszergyártó cég készítette: összesen 10 különböző hirdetéssel jelentkeztek. Őket követi a szintén gyógyszergyártó Bayer (8 különféle hirdetés), majd a főként háztartási termékeket forgalmazó Unilever (7 egyedi reklám). Az eredményekből az is látszik, hogy a legtöbbféle reklámot készítő, vagyis a legtöbb terméket hirdető, vállalatok a gyógyszer gyártók (Bayer, GSK, Pfizer, Teva). Kozmetikai termékeket legszélesebben a Nivea hirdetett, nekik 5 különböző hirdetésük is futott párhuzamosan.

 

block_4.jpeg
És hogy melyik reklám szerepelt a legtöbbször? Az egy hét alatt, a két adón összesen 9 alkalommal jelent meg a… Vodafone hirdetése, amely a Tuti csomagot népszerűsítette egy moziba látogató családdal és óriás popcornnal. A második legtöbbet látott reklám helyéért holtverseny alakult ki az Erste Bank Most kölcsöne és az OTP Bank lakáshitel hirdetése között, mindkettő összesen 6-6 alkalommal került adásba. A harmadik helyre hat hirdető is befutott: a Budapest Bank személyi kölcsöne, a Nissan Navarra autója, a Teva Eurovit D vitaminja, a Richter Gedeon Xilomare orrspray, illetve az UPC mobilnet és a Vodafone Business EU csomag reklámjai (ezek 5-5 alkalommal szerepeltek).

 

block_5.jpeg
Ha a reklámokat termékkategóriákba rendezzük (pl. gyógyszer, kozmetikum, élelmiszer, pénzügyi szolgáltatás, autó, stb.), akkor ahogy a fenti képen látszik, a legtöbb a gyógyszerreklám volt, összesen 90 darab, azaz a reklámok 23 százaléka. Ezt követte az élelmiszerreklám, 71 darab (18%), majd harmadikként a pénzügyi szolgáltatások reklámjai (40 db, 10%). Legkevesebbé autókat reklámoztak, mindössze 14 ilyen reklám volt a 385 között, vagyis alig 4 százaléka az összes leadott hirdetésnek.

 

block_6.jpeg
Ha csak a különböző reklámokat vesszük, a sorrend alig változik: 45 gyógyszerreklám áll az élen (25%), ezt 37 élelmiszerreklám követi (21%), majd a harmadik a háztartási reklám (19 darab, 11%). Így viszont a média kerül az utolsó helyre, 5 darab reklámmal, amely alig 3 százaléka a 178 különböző hirdetésnek.

 

block_7.jpeg
Ha azt vizsgáljuk meg, mennyi hirdető reklámozott az egyes kategóriákban, akkor azt láthatjuk, hogy az élelmiszer kategóriában voltak a legtöbben: 31 hirdető cég. A második legnépesebb a gyógyszer kategória: 22 vállalattal; a harmadik pedig az üzletek saját hirdetései, összesen 13 üzlet népszerűsítette tévéreklámmal magát.

 

A puszta számokon kívül egy másik érdekes terület, a reklámok típusának vizsgálata. Négyféle reklámot vettem alapul: tájékoztató, érvelő, attitűd és imázs. Tájékoztató reklámnak azokat tartottam, amelyek szimplán közöltek valamit és nem érveltek mellette, illetve nem akartak az érzelmekre hatni. Ilyen volt például a TV2 hirdetése az újonnan induló Humor+ tévécsatornáról, a Szerencsejáték Zrt. reklámja az Asztro Plusz sorsjegyakcióról vagy MediaMarkt 19. születésnapjához kacsolódó kedvezményekről szóló hirdetés. Érvelő reklámok azok, amelyek valamilyen észérvet, adatot vagy tudományos indoklást mutattak. Tipikusan ide tartoznak a gyógyszerreklámok. Attitűd típusba azok a reklámok tartoznak, amelyek elsősorban az érzelmeinkre kívánnak hatni, szinte alig közölnek valamilyen információt a termékről vagy szolgáltatásról. Jellemző rájuk a sok zene, a változatos képek, illetve hogy egy ütős szlogennel zárulnak. Jellemzően ilyenek az autó vagy ital reklámok. Végül imázs reklámnak azokat soroltam, amelyek valamilyen vágyott képet, stílust vagy imázst vetítenek elénk, amelyeket szeretnénk elérni. Többféle reklám tartozhat ide, a kozmetikumtól az autón át az italokig, és ezek azok a hirdetések, amelyekben esetleg híresség is felbukkan. Természetesen előfordulnak olyan reklámok, amelyek két típus keverékei: például vannak érvelő/attitűd vagy attitűd/imázs reklámok is.

 block_8.jpeg

A megfigyelések alapján a 178 különböző hirdetés több mint harmada, azaz 60 darab, volt érvelő típusú (34%). Attitűd reklámból volt a második legtöbb, 37 darab, amely 21 százalékos arány; majd a tájékoztató reklámok következtek, 18 darabbal, azaz 10%-os aránnyal. Ugyancsak 10% (bár csak 17 darab volt) a tájékoztató/attitűd típusú. Meglepő az imázs reklámok alacsony értéke, mindössze 4 darab, azaz éppen 2%. 

A gyógyszerreklámok 77 százaléka, és a háztartási reklámok 58 százaléka volt érvelő. Érdekes módon a pénzügyi szolgáltatásoknak mindössze 30 százaléka volt pusztán érvelő. Ezzel szemben az élelmiszer-reklámoknak 46 százaléka volt attitűd reklám, ez a legmagasabb arány. Az autó reklámoknál 33%, a távközlési reklámoknál 27%, a kozmetikumoknál pedig 20% az attitűd reklámok aránya. A legtöbb típusú reklám a 13 darab pénzügyi szolgáltatásnál volt: itt előfordult érvelő (4), érvelő/attitűd (2), tájékoztató/attitűd (2) és tájékoztató/érvelő (2) reklám is.

whatelse.jpg

Nem volt jellemző a hírességek alkalmazása sem: George Clooney (Nespresso), Rowan Atkinson (Snickers), Will I Am (Nescafé) és Vastag Csaba (Telekom/Sony) többszöri felbukkanása mellett Bodrogi Gyula (Varga) jelent meg a reklámfilmekben, ám ezeknek a hirdetéseknek a száma összesen 5 darab volt, amelyek 12 alkalommal kerültek adásba. Említést érdemel azonban egy reklám, amely hasonmással operált, a 7Days croissant reklámja Danny De Vito „ikertestvérét” alkalmazta.

7days.jpg
 

És hogy mit lehet mindebből leszűrni a legvégén? Az egy hetes reklámfigyelés eredményeképpen elmondhatjuk, hogy Magyarország két legnézettebb tévécsatornáján, esti főműsoridőben, leginkább gyógyszer, élelmiszer és banki reklámokkal találkozhattunk. Ezek a reklámok leginkább érvekkel akartak meggyőzni bennünket, vagy (kisebb arányban) az érzelmeinkre próbáltak hatni. Legkevesebb volt az autóreklám, és szintén nagyon alacsony a tisztán imázs reklám. Legtöbbször a Vodafone egyik hirdetése futott a képernyőn, ám a legnagyobb hirdető a Teva gyógyszergyár. A legtöbb hirdető vállalat az élelmiszerek piacán volt, őket a gyógyszergyárak és az üzletek követték.

Desszertként hadd mondjam el, hogy bár nem készítettem egzakt számolást, de nagyon kevésnek éreztem a humoros reklámok arányát. Clooney és Mr. Bean mellett említést érdemel a 7Days Bake Rolls ősember reklámja, illetve talán a Müller Riso tejberizs (táncoló medve) hirdetése, mint egyértelműen a humor és a tréfa erejét használó reklámok.

Szólj hozzá!
Címkék: Film Ezmegaz

A bejegyzés trackback címe:

https://reklamfogas.blog.hu/api/trackback/id/tr9611960303

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása