Szeretem, amikor időről-időre egymásnak ellentmondó tudományos állásfoglalások látnak napvilágot ugyanarról az élelmiszerről. Hol azt hallom, hogy a tej egészséges, hol azt, hogy nem. A tejtermelők érdeke nyilván a magasabb fogyasztás, míg gondolom a gyümölcslé-lobbi érdeke a kevesebb.
Ennek fényében nem meglepő az itt látható tej-reklám, a Migros cég jóvoltából, amely nyilván a tej népszerűsítésében érdekelt. "Awaken the genius within", mondja a szöveg, vagyis, hogy "Ébreszd fel a benned lévő zsenit". Ennek a velős, de megfoghatatlan gondolatnak úgy szeretnének vizuális súlyt adni, hogy egy tizenéves forma kislány Sigmund Freud összest olvas, valami hihetetlen konzervatív szobabelsőben.
Ez a reklám feltehetőleg a szülőknek készült, hiszen nekik szóló szimbolikával operál. Azonban szerintem ez nagy melléfogás, hiszen a mai tizenévesek szülei olyan 35-40 évesek lehetnek, akiknek ez a képi megfogalmazás már nem jön be (talán az ő szüleiknek még igen). Másrészt a zseni nem egy szemüveges, visszafogott viselkedésű, sarokban könyvet bújó valaki, hanem egy kreatív, inspiráló környezetben mozgó, ugyanakkor gyakorta szétszórt viselkedésű "jelenség". Arról most ne is beszéljünk, hogy semmiféle összefüggés nincs a tejfogyasztás és az intellektuális képességek között, még akkor sem, ha az okos emberek (tudósok, orvosok) fehér színű köppenyben is járnak.