A korunk környezeti problémáinak bemutatására irányuló hirdetések általában rettenetesen komolyak és szeretnek képileg sokkolni (pl. kiszáradt folyók csontvázakkal, döglött halak az olajfoltban stb.). Már többször írtam, nekem az a véleményem, hogy ezek kontraproduktívak, az emberek nem szertnek szembesülni ilyen képekkel és inkább ébreszt bennük ellenérzést vagy bűntudatot semmint egyetértő támogatást.
De szerencsére vannak kivételek is, mint például ez a mostani hirdetés, amely mulatságos kinézete ellenére egy igen komoly problémára hívja fel a figyelmet, nevezetesen az édesvíz hiányára/pazarlására. "A quicker bath can save life", mondja a nagybetűs szlogen, azaz "Egy gyorsabb fürdő életet menthet." És valóban, ha a hölgy még sokáig pancsol, akkor hamarosan szörnyethal a nyakába zúduló szumósok súlyától. Első pillantásra azonban így egy kissé értelmezhetetlen a hirdetés célja, bár az már nyilvánvaló, hogy valamiféleképpen a hosszúra nyúlt fürdés ellen irányul. Az apróbetűs szöveg már kimondja a frankót: Takarékoskodj a vízzel, mert pazarlása milliókat öl meg, akiknek nincs elég.
Mindenképpen a hirdetés pozitívuma, hogy ebben a kreatív és humoros formában próbálja felhívni figyelmünket, és szerintem sokkal inkább célba ér, mert odacsalja a tekintetet, érdekel és elgondolkodtat. Ugyanakkor kicsit ellentmondásos, mert ha pusztán a fürdés idejére vonatkozik (gyorsabban fürödjünk), akkor nem igazán víztakarékosságra szólít fel, hisz a kádat így-is, úgy-is teleengedem vízzel. Jobb lenne, ha azt írná, "egy zuhanyzás életet menthet", mivel szakértők szerint a zuhanyzás kevesebb vizet fogyaszt el (persze ha elzárjuk a vizet szappanozás közben), mint egy fürdés.
De még ezzel az aprósággal is messze frappánsabb és célravezetőbb hirdetés, mint a sokkolósak.