Necces hirdetések

2016. november 25. 06:58 - reklamfogo

oops.jpgLáttál már olyan reklámot, amely felháborított? Vagy olyan hirdetést, amelyet sértőnek éreztél? Vajon hol a jóízlés határa a reklámokban? Persze tudjuk, hogy egy cégnek (majdnem) minden hírverés, akár pozitív, akár negatív, jól jön, ám azért mégis kell legyen valamilyen (ön)szabályozó mechanizmus, hogy ne kerüljenek durva vagy felzaklató hirdetések az utcákra, újságokba vagy a képernyőre. És egyébként, mi az emberek véleménye az ilyen hirdetésekről? Sok-sok kérdés, lássunk néhány választ!

 

A reklámtörténelem során rengeteg hirdetést ítéltek már el szókimondása, trágár stílusa, felháborító megjelenése vagy sértő tartalma miatt. Legyen szó túlzott szexualitásról, faji vagy nemi megkülönböztetésről, testalkat gúnyolásáról, fegyverek vagy drogok megjelenítéséről, sőt akár társadalmilag kevéssé elfogadott magatartásformák idealizálásáról. Az alábbi galéria megpróbál bemutatni pár ilyen jellegű reklámot, és ahogy mondani szokták: "figyelem, a bemutatott képek a nyugalom megzavarására alkalmas jeleneteket vagy szövegeket tartalmaznak".

Az ilyen jellegű hirdetések sokakban váltanak ki felháborodást, tegyük hozzá, jogosan. Gyakorta a vizuális megjelenéssel van gond (Dolce Gabbana, Gucci, Bianco), és van ahol a feliratokkal (Lickable=Nyalható, Come a little closer=Gyere egy kicsit közelebb, Not for women=Nem nőknek való). 

Természetesen nem csak reklámokról van szó, előfordulnak termékeken szereplő felkavaró feliratok vagy "érdekes" termékek is:

Vajon kinek kellene közbeszólni, ha egy-egy reklám ehhez hasonló túlzásokba esik? Vagy kell egyáltalán szólni? Amikor a bécsi Leopold Múzeum kiállítást szervezett férfi aktokból, és a kiállítást reklámozó posztereken teljesen meztelen férfiak jelentek meg, rengetegen tiltakoztak. Mi volt a múzeum reakciója? "Ez a 21. század." (Mellesleg azért a reklamációk hatására kitakarták az érzékeny részeket a plakátokon.)

És vajon mi a véleménye az utca emberének, a reklámok fogyasztójának? Egy amerikai felmérésben megkérdezettek kétharmada szerint szankcionálni kellene a sértő vagy felháborító reklámokat publikáló cégeket, méghozzá leginkább hivatalos figyelmeztetéssel. Ez mondjuk nem hangzik túl elrettentően, akárcsak a bojkott, mivel az alulról szervezett, így teljesen önkéntes és esetleges.

cenzura1.jpg

Egy másik vélekedés szerint nem csak a reklámok megtervezőit kellene büntetni, hanem azokat is, akik legyártják a hirdetést. Ám ahogy az alábbi grafikán látszik, a többség szerint erre nincs szükség.

cenzura2.jpg

Egyébként több reklámcégnek vannak erre vonatkozó szabályai, amelyek arról rendelkeznek, hogy mi a vállalat reakciója, ha számukra nem elfogadható tartalmú vagy megjelenésű megrendelést kapnak.

Ahogy a médiában, úgy a marketingben is egyre feljebb kúszik a tűréshatár, azaz egyre kevesebb dolog ráz meg vagy háborít fel bennünket. Ha időnként borul is a bili, hamar lecsengenek a hullámok és újabb belépők borzolják tovább a kedélyeket. Persze vannak kivételek is: a "Keep calm and rape them" (Maradj nyugodt és erőszakold meg őket), vagy a "Keep calm and knife her" (Maradj nyugodt és késeld meg 〈a csajt〉) feliratú pólókat gyártó ausztrál vállalat például rövid úton lehúzhatta a rolót, akkora botrány lett a viccesnek szánt feliratokból.

 

10 komment
Címkék: Ezmegaz

A bejegyzés trackback címe:

https://reklamfogas.blog.hu/api/trackback/id/tr6711995526

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

N48 2016.11.25. 15:24:20

A férfináthás és a "ha apa megfázik, gyerekesen viselkedik" reklám belefér a szexista kategóriába?

2016.11.25. 16:13:44

azt hittem lesznek csöcsök

agarik 2016.11.25. 17:10:57

A necces az oké.
De van itt a galériában egy rasszista, egy pedofil, és (legalább) egy közszeméremsértő. Az nem oké.

Circus 2016.11.25. 18:31:06

@N48: :)

Ugyanúgy, ahogy a "sziasztok lányok, én vagy ok a ti nemtudommilyen énetek, aki a húhyuti fertőzésről nyíltan beszél, mert nagymama nem mar, meg anya sumákol."

MutánsJane 2016.11.25. 18:53:40

@N48: Teljes mértékben. És a valódi keményvonalas feministák is pontosan így gondolják. "Patriarchy hurts men too."

pizzaboy 2016.11.26. 09:31:46

Meg kéne büntetni az olyan blogokat, amik olyan képet tetetnek ki magukról a főoldalra, amiről még csak szó sincs a "cikkben"?

100% Igen 0% Nem.

Mivel büntetné?
Kivégzés.

tóninéni 2016.11.26. 09:34:28

Szerintem tök jók, a nyalható kivételével.
Ez a szexizmus dolog számomra bonyolult. Lehet, hogy bennem van a hiba, de engem mindig figyelmeztetni kell, ha valami szexista, biztos még meg kell tanulnom a helyükön kezelni a férfiakat és a nőket. Akarom mondani, a nőket és a férfiakat.

reklamfogo 2016.11.26. 12:02:43

@N48: Általánosságban van egy trend, amely elnézi a viccelést az apukákkal, ezzel szemben nem veszi jó néven ugyanezt az anyukákkal (egyébként helyesen). Amerikában például rengeteg gyerek-, és tinikomédia alapul ezen a felosztáson, úgyhogy nem csodálkozom, hogy leszivárog a reklámokba is.

@dollar papa: Nos, a mellek már nem neccesek, több kell ma már a megbotránkoztatáshoz. Bár ha jól emlékszem, egyesek az Anyatej Világnapi plakátokat is túlzásnak találták.

@Circus: Igen, az is egy szép példány. Egyébként a legdurvább hirdetések nem is a nyereség-orientált üzleti körből jönnek, hanem a civil szervezetektől. Erről is lesz majd egy poszt nemsokára...

@pizzaboy: Sajnálom, ha csalódtál... Egyébként a blog írójának szemernyi ráhatása sincs arra, hogy az Index kiemeli-e a posztját, és ha igen, milyen szöveggel és képpel.

@tóni néni: Attól, mert necces, még lehet jó... csak nagyon nehéz a borotva élén egyensúlyozni. Ha én ilyen jellegű reklámot készítenék, a publikálás előtt megmutatnám olyan embereknek, akik feltehetőleg sértőnek találhatják és megkérdezném, mi a véleményük. Sok-sok évvel ezelőtt láttam egy graffitit egy mellékhelységben, így szólt: A hasmenés most már nem is olyan vicces, ugye?

Circus 2016.11.29. 11:33:30

@reklamfogo: nyilván, az ilyen megosztó reklámokkal is az a cél, hogy indirekt módon, de beszéljenek róla (negatív reklám is reklám alapon), a célját így eléri.

Jó példának ott a klasszikus MÜSZI reklám - a kalapos ember, akiről senki nem tudta ki ez és mit akar, de mémmé lett már akkor, amikor nem is létezett mém :)
süti beállítások módosítása